tisdag 22 april 2008

Boktips

Jag har läst två böcker skrivna av svenskar som handlar om Kambodja under röd Khmererna. När jag var liten hade vi en affisch på mitt rum i Uppsala där det stod "Vietnam ut ur Kampuchea!" Jag kommer ihåg att jag var en aning förvirrad eftersom det innan hade funnits affischer som ville att USA skulle ut ur Vietnam. Det ena landet skulle ur det andra typ.

När jag blev äldre förstod jag väl i princip vad som hände under dessa mörka år då Pol Pot med flera hade makten, men inte hur utstuderat hemsk regimen var.

Den ena boken Pol Pots leende av Peter Fröberg Idling kretsar kring ett gäng svenskar med stollen Jan Myrdal i spetsen som åker till Kampuchea 1978. I den boken berörs också en av huvudpersonerna i nästa bok; Sista resan till Phnom Penh av Jesper Huor. Den boken handlar om Jespers pappa som glad i hågen åkte hem till sitt land efter en ambassadtjänst i Östberlin för att aldrig mer höras av.
Två viktiga dokument som delvis försöker förklara vad det var som hände.

Om man inte orkar läsa kan man alltid se Killing Fields

1 kommentar:

Anonym sa...

...som Mike Oldfield gjort musiken till...