onsdag 28 maj 2008

Boktipset

Jag har läst två skönlitterära böcker på sistone vilket är ovanligt.
Den ena är The Football Factory av John King som har marknadsförts som något av en fotbollshulliganernas bibel. Det är ett antal noveller som för all del alla snurrar runt fotboll, men jag tycker snarare att det är en bra beskrivning av modern vit engelsk arbetarklass. Läsvärd, men om man är ute efter fotbollsvåld blir man nog besviken. De flesta av uppgörelserna slutar nämligen precis som i verkligheten; att polisen får tag i bråkstakarna innan det blir kurr.

Bok nummer två är Geroge Orwells 1984 . En klassiker jag inte har kommit mig för att läsa förrän nu. Boken från 1949 ger en förbluffande korrekt beskrivning av hur totalitära stater fungerar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Känner att jag varit lite dålig på att kommentera inläggen den senaste tiden. Har inte riktigt haft inspirationen att komma på någonting intressant och innehållsrikt att skriva. Det bör ju gärna vara någonting som anspelar på själva inlägget. En pandang liksom. En parallell till någon liknande händelse, tips på vidare läsning, en upplysning om vad man tyckte om inlägget eller dyl.

En kommentar får ju inte bara skrivas för att fylla upp ett tomrum eller skrivas bara för att man har ett visst hävdelsebehov. Nej i en kommentar måste det finnas substans och ett läsvärde för mottagaren. Respekt för mottagarens tid och intellekt.

Nu måste jag gå å bajsa.

Erik sa...

Glad you took the time Sir!

Anonym sa...

Tid är det enda jag har! Får nya timmar att fylla varje morgon!

Anonym sa...

Shit Erik! Du får sluta att uppdatera bloggen så ofta. Man hinner ju inte med. Kan ju inte avsätta all ledig tid framför burken.

Anonym sa...

5 minuter...bah!

Anonym sa...

...hmmm...