tisdag 27 maj 2008

Detta har hänt- söndag

Efter att ha gafflat ett tag om huruvida vi skulle åka till Oxford eller Brighton eller helt enkelt stanna hemma och flytta möbler (no way!) så bestämde jag (Erik) helt envåldigt att vi skulle åka till National Army Museum. Efter att vi hade irrat runt en stund vid Sloane Square hittade vi stället. Eftersom britterna till skillnad från svenskar allt som oftast faktiskt deltar i krig (riktiga krig där ens landsmän kan komma hem i liksäckar) så har de ju ett visst intresse av att förklara och motivera varför det är så. Det första man fick göra var att prova militärkläder:












Sen gick vi på en utställning om The battle of Helmand, men det var lite för mycket action där inne för att jag skulle tycka att det var barntillåtet. Vi kollade på en mycket intressant utställning om Falklandskriget som ju inte var för allt för länge sen.
Slutligen spenderade vi en haltimme på The Kids Zone . Där fanns en lekborg och hästar och kläder att ta på sig, man kunde rita och pyssla och ungarna tyckte att det var toppen.
Det stod på väggarna att soldater kunde vara allt möjligt; bagare, lastbilschaffisar, djurskötare och så vidare.
Det stod inte att soldater även kan vara krypskyttar, minläggare, experter på att bryta ned folks psyke i förhör och bombplanspiloter. Jag trodde att det var det som var själva poängen med att vara med i en armé. Baka kan jag väl göra hemma om jag är lagd åt det hållet.

Inga kommentarer: